ΠΩΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΞΙΟΛΟΓΕΙ Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΕΝΑ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ ΠΡΙΝ ΤΟ ΕΦΑΡΜΟΣΕΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΤΟΥ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΙΒΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Η/Υ

«ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΟΑΕΔ»
ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ  ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟΥ  ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ  ΑΘΗΝΩΝ

(ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ)
(ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Μ. ΣΙΑΣΙΑΚΟΣ)
Ο καθηγητής, πριν προβεί στην ένταξη των ΤΠΕ στο γνωστικό του αντικείμενο, θα πρέπει από τη φάση της σχεδίασης ακόμη του μαθήματος να επιλέξει ένα λογισμικό που τον υποστηρίζει στην επίτευξη των στόχων του. Αυτό, ωστόσο, το λογισμικό θα πρέπει να το αξιολογήσει με κάποιο τρόπο. Η αξιολόγηση, εκτός από τα παιδαγωγικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες, θα πρέπει να αφορά και σε κάποια τεχνικότερα χαρακτηριστικά. Τα στοιχεία που πρέπει να λάβει υπόψη αφορούν στα επιθυμητά χαρακτηριστικά και τις τεχνικές προδιαγραφές και είναι τα ακόλουθα:
Λειτουργία του Λογισμικού

• Καταλληλότητα (Suitability) : Κάνει αυτό που θέλω ;

• Αξιοπιστία (Reliability) : Λειτουργεί χωρίς προβλήματα ;

• Αποδοτικότητα( Εfficiency) : Είναι ικανοποιητικοί οι χρόνοι απόκρισης ;

• Χρηστικότητα (Usability) : Μπορώ να το χρησιμοποιήσω εύκολα ;

• Ασφάλεια ( Security) ; Προστατεύεται από μη εξουσιοδοτημένους χρήστες;

• Συμμόρφωση (Compliance) : Συμορφώνεται με τους κανονισμούς;

Υποστήριξη του Λογισμικού

• Αναλυτικότητα ( Analyzability) : Μπορώ να διαγνώσω ελαττώματα ή τμήματα που πρέπει να αντικατασταθούν χωρίς μεγάλη προσπάθεια ;

• Δυνατότητα αλλαγής (Changeability) : H προσπάθεια που απαιτείται για μετατροπή ή για ενδεχόμενες αλλαγές που απαιτούνται όταν π.χ. αναβαθμίζεται το λειτουργικό σύστημα να είναι η μικρότερη δυνατή.

• Σταθερότητα (Stability) :Πρέπει να ελαχιστοποιούνται οι κίνδυνοι απρόσμενων αποτελεσμάτων μετά από τροποποιήσεις που έγιναν.

• Δυνατότητα δοκιμών (testability) : Πρέπει να ελέγχεται εύκολα η εγκυρότητά του.

Συμβατότητα του Λογισμικού

Δυνατότητα μεταφοράς (Portability) : Να μπορεί να εγκατασταθεί σε διαφορετικά εργαστηριακά περιβάλλοντα και περιορισμένη έκδοσή του να μπορεί να εκτελείται σε συστήματα χωρίς π.χ. κάρτα ήχου.

• Δυνατότητα Επαναχρησιμοποίησης (Reusability) : Μέρος του λογισμικού να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλη εφαρμογή.

• Διαλειτουργικότητα (Interoperability) : Nα μπορεί να επικοινωνεί σε επίπεδο ανταλλαγής δεδομένων και με άλλες εφαρμογές (επεξεργαστές κειμένου κλπ.). Να ενσωματώνει την δυνατότητα πρόσβασης στον παγκόσμιο ιστό.

Προδιαγραφές Αλληλεπίδρασης και Περιβάλλοντος Διεπαφής

• Γλώσσα – Ορολογία : Γλώσσα απλή και κατανοητή. Δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται τεχνικοί όροι χωρίς να επεξηγούνται.

• Δομή : Η σχεδίαση πρέπει να είναι σπονδυλωτή και τα μηνύματα μετάβασης από ενότητα σε ενότητα σαφή και κατανοητά. Καλό είναι να υπάρχει χάρτης περιεχομένων.

• Επίπεδο Αλληλεπίδρασης : Η αλληλεπίδραση πρέπει να έχει τουλάχιστον 2 επίπεδα.


• Δυνατότητα αποθήκευσης – εκτύπωσης : Δυνατότητα αποθήκευσης των αποτελεσμάτων των tesτ, δυνατότητα αποθήκευσης του κενού χρόνου, ώστε ο καθηγητής να γνωρίζει τους ρυθμούς του μαθητή ώστε να μπορεί να επεμβαίνει. Δυνατότητα αποθήκευσης από τον καθηγητή νέων ερωτήσεων, ασκήσεων, σημειώσεων, παρατηρήσεων καθώς και σεναρίων. Τέλος, θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα εκτύπωσης οθονών, γραφικών, κειμένων και ασκήσεων.

• Βοήθεια : Θα πρέπει να υπάρχει σύστημα άμεσης βοήθειας, σύστημα χάρτη πλοήγησης, καθώς και λεξικό όρων και ονομασιών.

Όλα τα παραπάνω είναι τα ερωτήματα στα οποία ο καθηγητής θα πρέπει να απαντήσει ή τουλάχιστον να έχει υπόψη του πριν επιχειρήσει να εντάξει ένα λογισμικό στην εκπαιδευτική πράξη. Διαφορετικά, μπορεί να δοκιμάσει απογοήτευση από την αναποτελεσματικότητά του και το «θόρυβο» που αυτή η επιλογή θα προκαλέσει.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

I Support the Bring Them Back Campaign